Szanowne Koleżanki i Koledzy.

Miesiąc grudzień jest miesiącem, który głównie kojarzy się nam ze Świętami Bożego Narodzenia, Sylwestrem, rodzinnym świętowaniem, a także z chwilą wytchnienia od pracy zawodowej. Każdy z nas na pewno podsumowuje ten dobiegający końca rok i rozmyśla co przyniósł dobrego, co takiego wydarzyło się o czym chcielibyśmy jak najszybciej zapomnieć, czego nas nauczył, a także wyciągamy wnioski na przyszłość i snujemy plany na nadchodzący nowy rok.

My też chcieliśmy na łamach naszej strony podzielić się z Państwem kilkoma najważniejszymi informacjami z naszej działalności związkowej.

 

 

Jak co roku priorytetem w naszej działalności są podwyżki płac. W tym roku również postaraliśmy się by nowy 2012 rok rozpocząć od pracy za wyższe wynagrodzenie. Negocjacje płacowe rozpoczęliśmy już we wrześniu rozmowami z Zarządem Pass-Pol. W październiku i listopadzie spotkaliśmy się także z Panem Arminem Hartmann członkiem Zarządu „Pass” w Schwelm. Skutkiem tych wszystkich spotkań i negocjacji jest wprowadzona od stycznia 2012r. podwyżka płac w wysokości 165,20 zł (brutto) dla każdego pracownika.

Czy wysokość tej kwoty jest dla nas satysfakcjonująca?

To zależy jak na to spojrzeć. Patrząc od strony na jakim poruszaliśmy się gruncie przy negocjacjach, tj. sytuacja na rynku pracy w naszym regionie, wysokości podwyżek w okolicznych firmach, groźby nadejścia kryzysu – jest to kwota satysfakcjonująca (lepsze to niż nic). Lecz patrząc od strony wysokości naszych zarobków w stosunku do średniej krajowej, drastycznie rosnących kosztach życia, podwyżek cen żywności, energii, paliw, bardzo dobrej sytuacji firmy Pass i Pass-Pol, wysokiego kursu euro itd., jest to podwyżka ledwie zauważalna i znacznie poniżej możliwości naszej firmy!

Jak zaznaczyliśmy na spotkaniu z Panem Hartmanem, w przypadku utrzymywania się wysokiego kursu euro, do rozmów w sprawie podwyżek płac jeszcze wrócimy w początkowych miesiącach 2012r. Ponadto ubiegać się będziemy o wypłacenie pracownikom nagrody (tzw. trzynastki) za 2011 rok.

Na łamach naszej strony chcieliśmy jeszcze poruszyć sprawę podwyższenia, przez Zarząd firmy, z 5% do 15% dodatkowej premii za przekroczenie normy dniówkowej o 20%. Zapłata za pracę ponad normę w każdej normalnej i szanującej swojego pracownika firmie powinna być co najmniej w takiej wysokości jak za normę, a nie o połowę mniej, tak jak to jest proponowane. 20% większa wydajność to w skali miesiąca 4 dni pracy, za którą proponuje się kwotę średnio 207,65 zł. Wygląda to tak, jakby za pracę w godzinach nadliczbowych płacono nie za przepracowane osiem godzin, a za cztery godziny pracy i to bez dodatku. Nie piszemy tego by odwieść kogokolwiek od pracy ponad normę, ale po to by uświadomić pracowników, jak docenia się większy wkład pracy, zaangażowanie i sprawność zawodową.


Jak wszyscy wiemy nasza firma w tym roku zwiększyła zatrudnienie o kilkaset osób, a w planach są dalsze zatrudnienia. Wydawałoby się, że nic tylko gratulować, lecz pojawiły się problemy z pogarszającymi się warunkami socjalnymi pracowników. Mimo, iż zostały zakupione dwie nowe hale, w których wyremontowano znaczną część pod pomieszczenia socjalne okazuje się, iż jest to nadal zbyt mało. Podobnie jest z warunkami na stanowiskach produkcyjnych gdzie jest coraz ciaśniej i niebezpieczniej. Tak więc będą to problemy, którymi zajmiemy się niezwłocznie. Sprawa zwiększonej ilości nowych pracowników wpłynęła też niekorzystnie na przeprowadzania badań okresowych, gdzie znacząco wydłużył się czas oczekiwania w kolejkach na badanie. Aby zlikwidować ten problem wystosowaliśmy do dyrekcji wniosek o podpisanie umów na badania okresowe naszych pracowników z większą ilością zakładów medycyny pracy. Ta sprawa jest w czasie załatwiania i wkrótce dowiedzą się Państwo gdzie, oprócz zakładu na Olchowcach, można będzie wykonać badania okresowe.


Jedną z najbardziej bulwersujących spraw w mijającym roku w naszej Spółce, była kwestia zachowania wobec pracowników Panów z normowania. Ich zachowanie, a szczególnie jednego z nich w stosunku do pracowników nie dość, że wykraczało poza jego kompetencję, to jeszcze było aroganckie i znacznie przekraczające zasady współżycia społecznego. My jako organizacja, której celem jest min. „obrona praw, godności i interesów pracowniczych członków Związku oraz działania na rzecz rozwoju zakładu pracy” nie mogliśmy bezczynnie na to patrzeć. Po nieskutecznej interwencji u władz naszej firmy postanowiliśmy stanowczo interweniować u właściciela firmy „Pass” w Schwelm Pana Burkharda Pass i Członka Zarządu Pana Armina Hartmann. Podczas wizyty Pana Hartmana w Sanoku odbyliśmy rozmowę w powyższej sprawie, co niewątpliwie musiało odnieść oczekiwany przez nas skutek. Jak widać w Niemczech i w firmie Pass poszanowanie praw człowieka, praw pracownika jest o wiele większe niż w naszym kraju i naszej Spółce, a związki zawodowe mają realny wpływ na zarządzanie firmą, a nie tak jak u nas tylko na papierze. Jesteśmy przekonani, że podobne zachowania wobec pracowników, nie tylko przez Panów z normowania, ale i przez inne osoby z naszej firmy, nie będą miały miejsca. W przeciwnym wypadku osoby te będą musiały liczyć się ze zdeterminowaną i stanowczą naszą reakcją w dążeniu do odsunięcia ze stanowiska, a nawet wyrzuceniem z pracy włącznie.


Kalendarium na rok 2012.


Zarząd naszego Związku Zawodowego w 2012 roku planuje zorganizować następujące imprezy.

  • 11 lutego – Bal Karnawałowy w Dom Kultury w Kostarowcach.

  • luty - wyjazd na kulig do Krynicy Zdroju lub w Bieszczady
  • Lipiec – impreza sportowo-rekreacyjna z okazji 5-lecia ZZP (dla członków i ich rodzin)

  • Kilka wycieczek krajowych i zagranicznych

  • w miesiącach lipiec sierpień – trzy jednodniowe wyjazdy do Tatralandii


Ponadto planujemy wnieść projekt wpisania do regulaminu ZFŚS organizacji i dofinansowania koloni i obozów dla dzieci pracowników.